Eindelijk zover, jouw nieuwe website of webshop staat live! De sales of leads die je via de website kunt verzamelen, komen echter niet zomaar jouw mailbox ingestroomd. Het internet bestaat sinds 1983 en wereldwijd zijn er meer dan 1,12 miljard websites up and running. Je kan begrijpen dat én de concurrentie op het internet én de zoekmachines jouw website niet zomaar op die top positie zullen laten verschijnen. Naast de correct technische opbouw en belangrijke elementen waarmee jouw website bouwer rekening zou moeten hebben gehouden, dragen tal van grote en kleine extra inspanningen bij tot het succes van jouw webomgeving.
1. Social media
Via sites als Facebook, LinkedIn, Instagram of Twitter, die opgebouwd zijn rond de dynamische interactie van de gebruikers en het delen van informatie, kun je heel specifieke doelgroepen rechtstreeks aanspreken en meer leads genereren. Zorg er ook voor dat de branding van jouw bedrijfspagina's uniform is aan de uitstraling passend voor jouw bedrijf.
2. Google Bedrijfsprofiel
Als je vooral lokaal onderneemt zal "Google Bedrijfsprofiel" een absolute meerwaarde bieden in de zoekresultaten en helpen jouw doelgroep efficiënter te bereiken. Doe zelf de test. Surf naar Google en geef als zoekterm 'Webdesign Langemark' in. Naast de resultaten verschijnt onze Google Business Page onder de vorm van een kaartje en foto's van binnen- en buitenkant van ons bedrijf.
3. Bloggen
Blog over jouw producten/diensten of bedrijf. Blijf jouw bezoekers steeds informeren omtrent nieuwe inhoud en ontwikkelingen. Jouw website is het communicatiekanaal bij uitstek om jouw nieuws onder de aandacht te brengen. Wanneer terugkerende bezoekers niets nieuws op jouw website kunnen ontdekken, zullen ze al snel jouw website verlaten en misschien wel bij de concurrentie aankloppen, waar de beleving en informatie net iets groter was dan op jouw website.
4. Offline communicatie
Vergeet jouw offline media niet! Vermeld op alle communicatie van visitekaartjes, briefhoofden, posters, catalogussen, brochures en advertenties tot belettering van jouw voertuigen ook jouw domeinnaam. Hoe meer potentiële bezoekers jouw website gezien hebben, hoe meer bezoekers geneigd zullen zijn wat informatie omtrent jouw bedrijf en product in te gaan winnen. En waar kan dit beter dan op jouw eigen website?
5. Adverteer bij Google (SEA)
Aan de hand van een pay per click methode kun je met specifieke advertenties binnen de zoekresultaten van Google net boven de organische resultaten verschijnen of zelfs op websites van derde partijen (display advertenties). Bij deze methode op basis van vraag en aanbod, bepaal je zelf een "bod" wat je bereid bent te betalen per klik op jouw advertentie, waardoor bezoekers op jouw website terechtkomen. De kost per klik methode biedt je als adverteerder het grote voordeel onmiddellijk een waarde van de bezoekers op jouw website te kunnen definiëren en reeds na korte termijn het rendement te kunnen gaan berekenen.
6. Verzorg uw e-mailhandtekening
Al gedacht aan jouw e-mailhandtekening? Plaats in je e-mailhandtekening een link naar jouw website... of beter nog, voeg onder de link naar jouw website een call to action toe om ontvangers ook effectief te laten doorklikken. Een bepaalde promotionele actie deze maand? Binnenkort een evenement of productlancering op de planning? Of meer bezoekers laten inschrijven op de nieuwsbrief? Moedig ook jouw collega's en medewerkers aan de call to action aan hun handtekening toe te voegen. Een promotionele banner in je handtekening kan een grotere doelgroep bereiken dan je denkt. Als je 10 collega's hebt die elke week naar 35 personen een e-mail sturen, dan bracht je na 1 week al bij 350 personen jouw actie onder de aandacht...
7. On-site SEO
Optimaliseer jouw website voor hogere scores in de zoekmachines. Want een hoge positie binnen Google = hoger rendement! Google en andere zoekmachines maken gebruik van meer dan 200 parameters om jouw website te positioneren in de zoekresultaten. Naast de technische opbouw die jouw websitebouwer tijdens de ontwikkeling van jouw website voorziet, kun je door middel van het toepassen van specifieke SEO technieken jouw website een hogere positie binnen Google laten behalen. Let bijvoorbeeld op de H1, H2, leesbare url's, maar vergeet niet dat ook het aantal geoptimaliseerde pagina's van je website een hemels verschil kan maken. Content is king!
8. Linkbuilding
Al gehoord van linkbuilding? Vast wel. Ga op zoek naar websites als forums en startpagina's in jouw vakgebied. Dan heb je meteen de juiste doelgroep te pakken. Contacteer de webmasters van deze websites en vraag hen een link naar jouw website op hun site te plaatsen. Vaak moet je hun website natuurlijk ook op jouw website vermelden. Zo kun je bijvoorbeeld een extra pagina aanmaken waar je alle interessante links verzamelt. Zoekmachines houden ook rekening met het aantal links naar jouw site op het internet globaal, dus dat maakt al snel een verschil m.b.t. jouw positie in de zoekresultaten. Daarenboven verkrijg je via de links op die andere websites ook weer extra bezoekers over de vloer.
9. Netwerken
Netwerken, netwerken, netwerken... is en blijft nog steeds heel succesvol. Het is niet omdat je online promotie voert, of zelfs online verkoopt, dat je de klassieke manieren van netwerken moet vergeten. Laat ons van het volgende uitgaan... Je hebt een goede vriend die een prima tweedehands wagen aan een mooie prijs wenst te verkopen. Nog voordat hij zijn auto publiekelijk gaat aanbieden, gunt hij in eerste instantie vrienden en kennissen de mogelijkheid de wagen aan te kopen. In het bedrijfsleven gaat het precies zo. Waarom zou jouw potentiële klant niet bij jou komen kopen, indien hij of zij je kent tenminste...
10. Geef eens iets gratis weg
I know, klinkt nogal tegenstrijdig omdat jouw website vooral dient om meer omzet en inkomsten te genereren en niet om dingen weg te geven...Toch is het regelmatig iets gratis weggeven een grote drijfveer voor klanten om jouw website steeds weer opnieuw te gaan bezoeken en bij een volgende aankoop toch weer voor jouw bedrijf te gaan kiezen. Promoot deze acties via social media en offline media om de buzz omtrent jouw merk te vergroten.
Meer weten over hoe je jouw website kunt promoten, topposities binnen Google te behalen en het genereren van meer bezoekers en omzet? Neem vrijblijvend contact met ons op.