Support Log in
Badge Odoo Gold Partner

404-pagina’s, wat zijn het en wat moet je ermee?


Stel je de volgende situatie voor: Een potentiële klant zoekt een product of dienst dat je aanbiedt. Hij kijkt op je website, klikt op je productpagina en… krijgt een melding dat de pagina niet gevonden kan worden. De klant denkt dat je het product of dienst toch niet verkoopt, hij/ zij verlaat de website en gaat naar de concurrent. Dat wilt niemand meemaken.

Als een websitebezoeker een pagina probeert te bezoeken die niet (meer) bestaat, krijgt hij de foutmelding: 404 pagina. De foutmelding geeft aan dat er verbinding kan worden gemaakt met de website, maar dat de website de opgevraagde pagina of het gevraagde bestand niet kan vinden. Met andere woorden, de klant was op zoek naar informatie of een specifiek product, maar kreeg een foutmelding. Gelukkig is er een oplossing om deze pagina's op je website te vinden en ze vervolgens om te leiden naar andere correcte pagina's.


Wat is een 404-pagina?

Voordat we uitleggen hoe je 404-pagina's kunt zoeken en oplossen, is het belangrijk om de achtergrond uit te leggen. De 404-pagina is eigenlijk een melding van de webserver, die informeert dat "iets" niet (meer) bestaat en dat het gevraagde item niet kan worden afgeleverd. De website kan draaien, maar er is niets te vinden op de ingevoerde URL. Hiervoor kunnen verschillende redenen zijn. Als de URL handmatig wordt ingevoerd, zal er hoogstwaarschijnlijk een typefout optreden. Het is ook mogelijk dat interne of externe aanbevelingen onjuist zijn. Een andere veel voorkomende reden is dat een pagina (of bestand) die eerder op de website stond, is verwijderd, gewijzigd of verplaatst zonder dat deze correct werd omgeleid naar de nieuwe pagina.


Waarom zijn 404-pagina's erg?

Ten eerste zorgt het ervoor dat je websitebezoeker extra moeite moet doen wanneer hij op zoek is naar informatie of producten en deze niet kan vinden. Hij zal hoogstwaarschijnlijk je website verlaten en naar een concurrent gaan. Daarnaast kan het ook een negatieve invloed hebben op de betrouwbaarheid van je bedrijf: "Als de website niet naar behoren functioneert, kunnen de andere diensten dan wel naar behoren functioneren?". Ten slotte is het heel belangrijk voor je SEO: het laat zoekmachines denken dat de pagina niet meer bestaat. Daarom zullen ze de pagina uit de zoekresultaten verwijderen en zal de verzamelde waarde van de pagina verloren gaan. Kortom: redenen genoeg om deze foutmeldingen op te sporen, op te lossen en te voorkomen!


Niet-beschikbare pagina's, hoe vind je ze?

Om 404-pagina's te vinden zijn er verschillende manieren. Je kan elke dag de hele website doorzoeken en op alle links naar je website klikken om te controleren of de pagina's nog bestaan. Gelukkig kan het een stuk eenvoudiger. Er zijn verschillende (betalende en gratis) tools, waarvan Google Analytics en Google Search Console de meest voor de hand liggende zijn. Google Search Console toont een overzicht van alle URL's die resulteren in een 404-pagina (Index > Coverage). Google Analytics toont niet alleen een overzicht van 404 pagina's, maar ook de frequentie van bezoeken aan 404 pagina's en de resultaten van websitebezoekers. Volg hiervoor de onderstaande stappen:

  • Stap 1: Klik onder de menukop "Website-inhoud" op "Alle pagina's". Nu krijg je een overzicht van alle bezochte pagina's
  • Stap 2: Klik op ‘Paginatitel’. Je ziet nu hetzelfde overzicht als bij stap 1, maar dan met alle paginatitels in plaats van de URL’S
  • Stap 3: Filter op paginatitel. Meestal is dit bijvoorbeeld "pagina niet gevonden". Klik vervolgens op de paginatitel van de 404-pagina
  • Stap 4: Nu zie je alle pagina's waarop de websitebezoeker een 404-pagina krijgt. Dit zijn de foutmeldingen die je moet oplossen.
  • Stap 5: Wil je weten hoe websitebezoekers terecht kwamen op deze pagina? Selecteer onder "Secundaire dimensie" de optie "Volledige verwijzer URL". Nu verschijnt er een extra kolom in het overzicht waarin u kunt zien hoe websitebezoekers op de 404-pagina kwam.


301-redirect

Met 301-verwijzingen kan je bezoekers automatisch naar de juiste pagina leiden. Daarnaast vertelt de 301-verwijzing ook zoekmachines waar ze vanaf nu informatie kunnen vinden. Met behulp van de 301-verwijzing of redirect worden alle bezoekers omgeleid naar de juiste pagina, daarnaast worden ook historische waarden doorgegeven. Zorg ervoor dat u 301-redirect gebruikt in plaats van 302-redirect. Dit heeft geen impact op bezoekers, maar de "tijdelijke verhuizing-302 redirect" heeft wel invloed op de vindbaarheid van uw site.

Meer leads ontvangen via je website?