Support Log in
Badge Odoo Gold Partner

Mobielvriendelijke website: wat is het belang?


Meer dan 60% wereldwijd surft mobiel!

Een mobielvriendelijk webdesign is al lang geen nieuw begrip meer, maar wat is dit precies? Waarom is het in 2025 belangrijker dan ooit dat jouw website mobielvriendelijk is?

Mobielvriendelijk: wat is het?

Een mobielvriendelijke website past zich automatisch aan de schermgrootte en het apparaat van de gebruiker. Dit zorgt ervoor dat jouw website optimaal gebruikt kan worden op desktops, laptops, tablets en smartphones. Bovendien gebruiken mobielvriendelijke websites alleen software die wordt ondersteund door mobiele besturingssystemen. Het website-ontwerp kan worden geschaald op basis van de schermgrootte zonder de leesbaarheid van de tekst of de bruikbaarheid van de gebruikersinterface te beïnvloeden.


Waarom is zo'n design belangrijk?

De hedendaagse internetgebruiker is ongeduldig en primair mobiel. Een website die niet onmiddellijk een vlekkeloze ervaring biedt op een smartphone, wordt direct weggeklikt. Dit leidt tot een hoog ‘bouncepercentage’, wat een sterk negatief signaal is voor zoekmachines. In de praktijk betekent een slechte mobiele ervaring dus niet alleen een gefrustreerde bezoeker, maar ook een direct verlies aan potentiële klanten en inkomsten. De eerste indruk op mobiel is je enige indruk geworden.

 Meer dan de helft van je potentiële klanten surft mobiel

Meer dan 80% van de internetgebruikers heeft een smartphone. Deze (samen met tablets) zijn verantwoordelijk voor meer dan de helft van het internetverkeer. Dit wil zeggen als jouw website niet mobielvriendelijk is, dat je meteen een groot aantal klanten en bezoekers in de kou laat staan.

 ​​Mobielvriendelijke sites? Daar houdt Google van!

Sinds 21 april 2015 heeft Google aanpassingen aangebracht aan de zoekformule waardoor mobielvriendelijke websites hoger zullen komen te staan dan websites die niet aangepast werden. Dit is dan ook te raden aangezien meer dan de helft van de zoekopdrachten worden uitgevoerd op een smartphone.

De focus van Google is sindsdien alleen maar strenger geworden. We spreken in 2025 niet meer over een voorkeur, maar over 'Mobile-First Indexing'. Dit betekent dat Google uitsluitend de mobiele versie van je website gebruikt om te bepalen hoe hoog je in de zoekresultaten komt. Een slechte mobiele site betekent dus onvermijdelijk een slechte ranking, zelfs voor mensen die op een desktop zoeken. Je kunt het je simpelweg niet meer veroorloven om hier geen prioriteit aan te geven.

 Gebruiksvriendelijkheid

De content van je website blijft het belangrijkste, maar wat heb je aan een artikel waar je uren aan gewerkt hebt als je bezoeker het niet goed kan lezen? Een responsieve website geeft je bezoekers en klanten een betere ervaring. Voor Google is de algehele gebruikerservaring (UX) op mobiel cruciaal. Elementen zoals de laadsnelheid van je pagina's (Core Web Vitals), hoe makkelijk knoppen in te drukken zijn en de algemene navigatievriendelijkheid, wegen zwaar door. Een technisch perfecte, maar trage of onhandige mobiele site wordt alsnog afgestraft. Een vlekkeloze ervaring bieden is de sleutel tot succes in de zoekresultaten.


Is uw website mobielvriendelijk?

Google heeft een mobielvriendelijke test ontwikkelt. Surf naar deze link, geef daarna je website url in en klik op "analyseren". Zo zie je direct of jouw website al dan niet mobielvriendelijk is.

Meer weten omtrent mobielvriendelijke websites of nood aan vrijblijvend advies? Aarzel niet om contact met ons op te nemen of kom bij ons langs op kantoor!

404-pagina’s, wat zijn het en wat moet je ermee?